Collegium Marianum a Patricia Janečková na Lednicko-valtickém hudebním festivalu

Collegium Marianum a Patricia Janečková na Lednicko-valtickém hudebním festivalu

10. října 2021 se v neogotickém kostele Navštívení Panny Marie v Břeclavi-Poštorné uskutečnil koncert souboru Collegium Marianum a sopranistky Patricie Janečkové v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu.

Záznam Vivaldiho Salve Regina F dur můžete zhlédnout kliknutím na video na této stránce.

Program koncertu představil Antonia Vivaldiho v „konkurenci“ jeho italských současníků a žáka Františka Jiránka, jehož Koncert C dur pro hoboj, smyčce a basso continuo v úpravě pro flauto traverso zaznělo v novodobé světové premiéře.

Dalším z vrcholů programu byla premiéra árie Eja voce sonora laeti cantate RV Anh 59.29, kterou v roce 2020 objevil v jednom z českých hudebních archivů španělský houslista a muzikolog Eduardo García Salas.

Jana Semerádová:
„Díla Vivaldiho žáků mohou někdy znít předvídatelně či šablonovitě. To však není případ Františka Jiránka. Originalita a virtuozita jeho fagotových a hobojových koncertů, líbeznost pomalých vět a typické synkopy v koncertech pro flétnu svědčí o vyzrálém stylu.“

Patricia Janečková:
„Zpívat novodobou světovou premiéru je geniální a obohacující zároveň, protože neexistuje žádný interpretační vzor, který by mě nějak ovlivnil. Proto mohu s čistým svědomím říci, že předkládám vlastní pohled na věc.“

Z ohlasů v tisku:
Semerádová coby opravdu výtečná flétnistka, ale také neúnavná organizátorka a badatelka přišla s osvěžujícím konceptem, který vítaně narušil vivaldiovskou záplavu. Jistěže nebyly jeho skladby opominuty – například Salve Regina RV 617, jejíž jediný opis partitury na světě je uložen v Zemském muzeu v Brně. Ale vedle nich zazněly v zajímavém srovnání díla dvou Antoniových současníků.

Árie „Ten slavík znásobuje jeho bolest“ z oratoria Santa Ferma Antonia Caldary, Benátčana o osm let mladšího než Vivaldi, který – na rozdíl od něj – doloženě pobýval v Čechách a na Moravě. Psal se rok 1723, když dirigoval v Praze, kde provedl i svůj komorní Spor bohů, a poté ve Znojmě. Tam vzdal hudbou hold jmeninám císařovny ve velkém stylu – hrálo se na dvou vyzdobených vozech, tažených osmi páry koní, a kolem pobíhali světlonoši odění do antických rouch… Provedení jeho árie v kostele bylo přirozeně bez vnějších efektů, ale o to niterněji, soustředěněji zněl hlas Patricie Janečkové, zralejší každým rokem.

Klasikaplus.cz | 12. 10. 2021 | Jiří Vejvoda