Gloria

2013

Gloria

Simona ŠATUROVÁ | soprán
&
COLLEGIUM MARIANUM
Jana SEMERÁDOVÁ | umělecká vedoucí
Barbora VÁCHALOVÁ | harfa
Daniel MIKOLÁŠEK | bicí
Petr CHLOUBA | bicí
Pavel POLÍVKA | bicí

Obsah

Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Oh, had I Jubal’s Lyre (O hätt’ ich Jubal’s Harf’ und Mirjam’s Ton)
aus dem Oratorium Joshua, HWV 64 (1747)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Süßer Trost, mein Jesus kömmt, aus der Kantate BWV 151 (1725)
Flößt, mein Heiland, flößt dein Namen, aus dem Weihnachtsoratorium BWV 248 (1734)
Schafe können sicher weiden, aus der Jagdkantate BWV 208 (1713)

Georg Friedrich Händel
Pifa (Hirtenmusik) aus dem Oratorium Messiah, HWV 56 (1741)
Rejoice greatly, O daughter of Zion (Erwach’ zu den Liedern der Wonne), aus dem Oratorium Messiah, HWV 56 (1741)
Let the bright Seraphim in burning row (Kommt, all ihr Seraphim in Flammenreih’n),
Air der Israelitin aus dem Oratorium Samson, HWV 57 (1741)
Gloria in excelsis Deo, aus der Kantate Gloria, HWV deest, (1706?)

Johann David Heinichen (1683-1729)
Pastorale per la notte di natale, SeiH 242

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
10 Laudate Dominum, aus: Vesperae solennes de Dominica, KV 321 (1779)
11 Et incarnatus est, aus: Große Messe in c-moll, KV 427 (1782)

Zbyněk Matějů (1958)
12 Ad Te (2010)

Tarquinio Merula (1595-1665)
13 Hor ch’è tempo di dormire (Nun, da Zeit zum Schlafen ist)
Canzonetta spirituale sopra alla nanna (um 1639)

Zbyněk Matějů
14 Ad Te Domine (2010)

 

Recenze Magazin Klassik, 2013

Srdečnost a vášeň

Simona Šaturová exceluje vedle vynikajícího Collegium Marianum: Duchovní hudba od Georga Friedricha Händela po Zbyňka Matějů v působivé kompilaci.

„Čest a sláva“ patří nahrávce, vydané nakladatelstvím Ars Produktion, a to v mnoha ohledech. V první řadě je mimořádně zdařilý výběr děl, protože jak z pohledu výrazu a obsazení, tak technických a stylistických požadavků je rozmanitý a pestrý. CD začíná s plesáním a jásotem v Händelově „Oh had I Jubal‘s lyre“ z oratoria „Joshua“. Bachova árie „Süsser Trost mein Jesus kommt“ z kantáty BWV 151 uzavírá první část v laskavé a dojemné atmosféře. S velkými oblouky legáta spřádá sólistka nekončící melodie dál a dál. Avšak ve střední části árie umí Šaturová náhle stejnou měrou výrazově propojit její technicky brilantní, precizně rychlé koloratury s radostí a nadějí. Přitom v žádném momentě neztrácí svojí zcela osobitou barvu hlasu, který má v sobě jak zářící lesk, tak i temný odstín.

Mozartovo “ Et incarnatus Est “ se pak stává jedním z vrcholů nahrávky, kde Šaturová představuje extrémně náročnou árii na nejvyšší technické i interpretační úrovni. Přitom nese s lehkostí svůj vroucný hlas až do nejvyšších výšek, ke kterým stoupá v dojemných piánech.
Další hudební nuance přináší i měnící se obsazení vybraných skladeb. Tak je například příjemně překvapivé seřazení árie „Schafe können sicher weiden“ z Bachovy „Lovecké kantáty“, kde dominuje lehký zvuk zobcových fléten s následující „Pifou“ z Händelova „Mesiáše“ s něžným smyčcovým ansámblem. Plný odstínů a zvláště citlivý styl hry pražského Collegia Marianum pod uměleckým vedením Jany Semerádové výrazně přispívá k celkové přesvědčivé interpretaci. Díla skladatelů 17. a 18. století – Meruly, Heinichena, Händela, Bacha a Mozarta jsou tak prezentována stylově, od radostné trubky v Händelově „Let the Bright Seraphim“ až po srdcervoucí, intimní souhru v „Hor ch’e tempo di Dormire“ Tarquinia Meruly.

Ale i obě soudobé skladby českého skladatele Zbyňka Matějů nepůsobí na technicky brilantním CD v žádném případě nepatřičně. Naopak, spíše ještě ukazují jiný aspekt ve spektru pěvkyně a ansámblu. Obě díla, zkomponovaná pro Šaturovou v roce 2010 a nahraná poprvé na předloženém CD, jsou zjevně šitá na míru barvě hlasu a pěveckým dovednostem Šaturové. Respekt si obzvlášť získá obrovská síla výrazu a intenzita v pasážích téměř bez doprovodu. Nad jemnou zvonkohrou se dojemným způsobem klenou útěchu poskytující linie, kterým vdechuje život svým plynoucím, souměrným vibrátem.

Posluchač zůstává hluboce dojat. Na jednu stranu nadchne „Gloria“ mistrovským ohňostrojem koloratur, technickou rafinovaností, povedeným výběrem rozmanitých skladeb a stylovou všestranností. Na druhou stranu dojímá obrovská výrazová síla jak Simony Šaturové, tak i ansámblu Collegium Marianum.

2013, ARS 38 134
Nahráno: 2010, Kostel Panny Marie pod řetězem v Praze
2012, Studio Domovina
CD_Gloria_Saturova-S-C01aArs-SACD

Nejbližší koncerty