Fantazijní a osvěžující večer u Dominikánů

Harmonie, 31. března 2019, Luboš Stehlík

Bizarní večer u Dominikánů

 

Celou recenzi si můžete přečíst na webu Harmonie.

Večerní cyklus koncertů staré hudby Barokní podvečery se konají už po devatenácté, ale stále si drží vysokou úroveň dramaturgie a interpretace. Ve čtvrtek 28. 3. nabídl pořadatel, Collegium Marianum – Týnská škola, recitál jejich hlavní houslistky Lenky Torgersen s provokativním názvem Bizzaria.

Centrální osobností večera byla již zmíněná houslistka, hrající na tónově medově lahodný nástroj z dílny Sebastiana Klotze z roku 1760, jež jí zapůjčila Deutsche Musikinstrumentenstiftung Göttingen. Hrála technicky suverénně (skvělá práce obou rukou), citlivě k charakteru často skutečně trochu výstředních kousků, navýsost stylově a k tomu všemu s permanentním citovým zaujetím. Její výkon bych postavil na roveň nejlepším barokním houslistům Evropy.

Pro večer bych spíše nežli výraz bizarní, zvláštní, podivný, použil adjektiva úsměvný, vtipný, zábavný, fantazijní, osvěžující, sofistikovaný, zvukošalebný. Bravurní byl celý večer výkon gambistky a cellistky Hany Flekové (zvláště v sonatině připisované Kertzingerovi). Spolehlivá, i když technicky ve stínu houslí a gamby, byla theorba Jana Krejči (Piccinini). Velmi přesvědčivý byl v sólech i jistém continuu cembalista Sebastian Knebel.

Lenka Torgersen je podle mě nejvýraznějším barokním houslistou (houslistkou) Česka a jediná, která je u nás schopna na mezinárodní úrovni realizovat sólovou nahrávku barokní hudby.