Tomáš Šelc, Collegium Marianum, Jana Semerádová
Lacrimae | Jan Dismas Zelenka
Album Lacrimae představuje tři vrcholné liturgické skladby určené basu, které vznikly v prostředí drážďanské dvorní kapely mezi lety 1722 a 1729. První z Jeremiášových Lamentací (1722) vytváří tísnivou atmosféru pro liturgii temných hodinek. Důstojná chvála Hospodina v žalmu Confitebor tibi Domine (1729) a úpěnlivé volání ze slzavého údolí v mariánské antifoně Salve Regina (1724) vyznívají v sametově zbarveném Šelcově hlase s plnou naléhavostí.
„Byl to právě Tomáš Šelc a jeho provedení Zelenky, které mě před pár lety naprosto uchvátilo a stálo u zrodu myšlenky tyto veskrze osobní skladby v jeho jedinečném podání nahrát. Když totiž slyšíte Tomášovu interpretaci Zelenkovy Salve Regina, Lamentací a Confitebor, jeho pravdivé a procítěné zpívání, tak máte pocit, že v té době musel žít, že se s Janem Dismasem snad i potkal, a skrze zpěv a deklamaci nám předává jeho poselství.“
Jana Semerádová, umělecká vedoucí
Flétnový koncert Giuseppa Tartiniho na tomto albu připomíná, že vedle temných hlubin existují i útěšné a laskavé výšiny, které jsou na dosah. Jana Semerádová svým jemným a barevným tónem flétny rozhání mračna a rozjasňuje tváře, čímž přináší posluchačům prozářenou lehkost bytí.
„Tartini hrál svá concerta na kůru během mše, k větší cti a slávě Boží; a tak jako Tomáš Šelc v Zelenkovi, i já bych chtěla tímto koncertem, který patří k mým nejmilovanějším, vyjádřit niterné pocity, slzavé, ale i radostné volání,“ poznamenala Jana Semerádová.
Nahrávky vznikly ve spolupráci se Svatováclavským hudebním festivalem vychází na CD i v digitálních formátech MP3, FLAC a Hi-Res v pátek 28. března 2025 u Supraphonu.
